Met ingang van 1 januari 2017 geldt dat het afsluiten van een telefoonabonnement voor uw mobiele telefoon waarbij de kosten van de telefoon in het abonnement zijn verwerkt, wordt gezien als een lening waarop regels uit de Wet op financieel toezicht van toepassing zijn. U kunt veel abonnementen niet meer afsluiten zonder dat u er een BKR-registratie aan overhoudt.Zijn de aanschafkosten van een mobiele telefoon namelijk hoger dan € 250,- en financiert u  deze mee door een maandelijkse afbetaling in het abonnement, dan is dit koop op afbetaling. Om te bezien of u deze lening wel kunt afbetalen, zullen telefoonaanbieders een zogenaamde inkomenstoets invoeren waarbij u als klant gegevens dient te verstrekken over uw inkomen, de hoogte van uw woonlasten en eventuele andere bestaande leningen. Vanaf 1 mei 2017 is het voor  telecomaanbieders verplicht om de inkomenstoets uit te voeren bij een telefoonkrediet hoger dan €250,-.

Deze regels gelden niet voor prepaid telefoons of SIM only abonnementen. Dan is er immers geen koop op afbetaling en dus ook geen sprake van een lening. De regeling geldt evenmin voor zakelijke abonnementen. Ook wanneer een telefoon in maximaal 3 maanden wordt afbetaald valt deze niet onder de regeling.

Deze nieuwe regels worden door de overheid doorgevoerd om de consument te beschermen. Volgens minister Dijsselbloem is de telecomsector er niet in geslaagd een gedragscode voor te stellen die zowel voldoet aan de Europese regels voor consumentenkrediet als aan de mededingingswet. De nieuwe regels moeten ervoor zorgen dat de klant beter geïnformeerd wordt en mensen die er eigenlijk geen geld voor hebben, geen prijzig abonnement meer kunnen afsluiten. Een ‘gratis smartphone’ aanprijzen bij een abonnement mag niet meer. Een iPhone 7 abonnement voor 40 euro per maand zal voortaan aangeboden worden als een abonnement van 15 euro per maand, gecombineerd met een iPhone 7 toestel voor 25 euro per maand. Daarbij zal gewaarschuwd worden door de welbekende tekst “Let op: Geld lenen kost geld”.